سیگار کشیدن خطر ابتلا به COVID-19 را در مردان و نه زنان افزایش می دهد

23 ژوئن 2020 - حتی با وجود شیوع همه گیر COVID-19 در سراسر جهان، دانشمندان هنوز درباره سندرم حاد تنفسی ناشی از کروناویروس 2 (SARS-CoV-2) اطلاعات زیادی ندارند. یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه کالج Cork در ایرلند که در سرورpreprint medRxiv  در ژوئن سال 2020 منتشر شده است، به تفاوت های خطر COVID-19 بین زنان و مردان سیگاری پرداخته است.

عوامل خطر برای COVID-19 شدید

تاکنون بیش از 10 میلیون نفر به بیماری پنومونی کروناویروس به نام COVID-19 مبتلا شده و نیم میلیون نفر جان خود را از دست داده اند. این آمارها باعث شده است که این بیماری به بدترین بیماری همه گیر در این قرن تاکنون تبدیل شود. مشخص شده است که این بیماری در زیر گروه های خاصی، مانند افراد سالخورده  افرادی که دارای بیماری مزمن تنفسی مزمن هستند، و کسانی که دارای شرایط پزشکی شایع مانند دیابت نوع 2، چاقی و بیماری های قلبی عروقی هستند، شدیدتر است.

آیا کشیدن سیگار با شدت بیماری کووید-19 ارتباط دارد؟

نقش استعمال دخانیات مشخص نیست، زیرا نتایج مطالعات در مورد خطر ابتلا به COVID-19 در افرادی که سیگار می کشند، متناقض بوده و گاهی افزایش و گاهی کاهش خطر را اعلام کرده اند. در زمان شیوع بیماری MERS، افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری در معرض خطر مرگ و میر بالاتری قرار داشتند. اخیراً ، با بررسی 5 مقاله ی پژوهشی که در چین انجام شده است، مشخص گردید که خطر ابتلا به علائم شدید COVID-19، و احتمال بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU) برای تهویه مکانیکی یا مرگ در پی عفونت COVID-19 در افراد سیگاری به ترتیب 1.4 برابر و 2.4 برابر از افراد غیر سیگاری بیشتر است.

یک متاآنالیز سوم نشان داد که مردان نتایج بدتری از جمله مرگ و میر بالاتری نسبت به زنان دارند. دانشمندان این تفاوت جنسی را تا حدی با عملكرد استروژن به عنوان یك عامل محافظتی در زنان مرتبط می دانند. در عین حال، استعمال دخانیات یک عامل خطر برای یک نتیجه ی بدتر محسوب می شود که در بین مردان بیشتر شایع است.

شیوع کشیدن سیگار در سطح جهانی

شیوع بالاتر سیگار کشیدن توسط مردان- از 30 تا 32 درصد- یک پدیده ی عمومی در سراسر جهان است. با این حال، شیوع سیگار کشیدن در میان زنان در کشورهای توسعه یافته در مقایسه با زنان کشورهای در حال توسعه ، 17 درصد در مقابل 3 درصد است. مطالعه ی حاضر با هدف مشخص كردن اينكه آيا اين نابرابری، مسئول اختلاف شدت COVID-19 در بین زنان و مردان است، انجام شد.

سیگار کشیدن در مقابل COVID-19 شدید

محققان از کلیه مطالعاتی که مربوط به COVID-19 و شیوع کشیدن سیگار در چین بود و از اول ژانویه سال 2020 تا 27 آوریل سال 2020 منتشر شده بود، استفاده کردند. محققان دلیل استفاده ی خود را تنها از مطالعات چینی بخاطر منشاء این بیماری همه گیر در چین توضیح دادند و اینکه تحقیقات گسترده تری در چین در مورد COVID-19 در مقایسه با سایر کشورها در سراسر جهان انجام شده است.

آنها شش مطالعه با معیارهای مورد نظرشان را یافتند. آنها داده هایی را در مورد تعداد کل موارد ابتلا به کووید -19، تعداد موارد در مردان و زنان، شدت موارد بر اساس جنس و سابقه ی مصرف سیگار، از این شش مطالعه استخراج کردند. موارد شدید COVID-19به مواردی اطلاق می شد که به تهویه مکانیکی نیاز داشتند یا بر اثر بیماری درگذشته بودند.

ارزیابی کیفیت مطالعات با فرم ارزیابی کیفیت نیوکاسل-اتاوا برای مطالعات کوهورت با استفاده از انتخاب دامنه ها، مقایسه و نتایج انجام شد.

محققان از افزایش دو برابری در احتمال ابتلا به علائم بالینی شدید COVID-19 در افراد سیگاری در مقایسه با افرادی که هرگز سیگارنکشیده بودند، اما بدون تمایز بر حسب جنس یا میزان استعمال سیگار خبر دادند. در شش مطالعه در کل بیش از 1300 مرد و 1000 زن وجود داشتند، اما 158 نفر از مردان دچار علائم شدید کووید-19 شدند. این شامل 25٪ از مردان سیگاری در مقایسه با تنها 19٪ از زنان سیگاری بود.

در این مطالعه همچنین خاطرنشان شده است که شیوع کشیدن سیگار در مردان 54٪ بود، در حالیکه برای زنان 2.6٪ ثبت شده بود. محققان می گویند: این اختلاف در شیوع کشیدن سیگار، نتیجه گیری آنها را تأیید می کند: "این که تعداد بیشتری از مردان در مقایسه با زنان چینی از تظاهرات شدید کووید -19 رنج می برند به دلیل شیوع بیشتر سیگار کشیدن در بین مردان در چین است."

سایر شواهد پشتیبان

یافته های آنها با شیوع مشابه کشیدن سیگار در مردان در کشورهایی مانند ایتالیا - 23٪ ، در مقابل 15٪ در زنان-، تقویت شد. همچنین یک مطالعه ایرلندی نشان داد که شیوع کشیدن سیگار در مردان 24٪ در حالیکه در زنان 21٪ است.

در ایتالیا ، تقریباً 60٪ موارد ابتلا به COVID-19 را مردان تشکیل می دادند، اما یک مطالعه ایتالیایی نشان داد که سابقه مصرف سیگار با 0.35 برابر کمتر برای شیوع شدید COVID-19 در مقابل افراد غیر سیگاری همراه بوده است. این نشان دهنده نیاز به جستجوی عوامل دیگری است که می توانند این ارتباط را توضیح دهند.

از طرف دیگر، داده های بدست آمده از مرکز نظارت بر مراقبت های بهداشتی نشان می دهد که مردان کمتر از نیمی (46 درصد) از موارد تایید شده را تشکیل می دهند ، اما 71٪ از مرگ ها را تشکیل می دهند. این می تواند یک عامل مهم در شکل دادن به سیاست های بهداشت عمومی ، مانند اعمال تغییر در قانون منع مصرف سیگار در ایرلند باشد.

این ممنوعیت شامل عدم استعمال سیگار در اماکن عمومی و محیط های کار محصور، اما نه در فضاهای عمومی باز می شود اما در مورد ویپ چنین ممنوعیتی اعمال نشده است. اگر COVID-19 در حقیقت با سیگار کشیدن تشدید شود، برای کاهش تعداد موارد شدید COVID-19 در ایرلند، باید این ممنوعیت افزایش یابد تا سیگار کشیدن در کلیه اماکن عمومی و شاید ویپینگ نیز کاهش یابد. علاوه بر این، این می تواند به رسیدن به هدفشیوع کشیدن سیگار به زیر 5 درصد، در ایرلند تا سال 2025 کمک کند.

سیگار کشیدن و بیان ACE2

در مورد شیوع کرونا ویروس SARS، میزان مرگ و میر در مردان بسیار بیشتر بود(22٪ در مقابل 13٪). این سویه های ویروسی، مانند SARS-CoV-2 فعلی، از طریق آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) به سلول مورد نظر متصل می شوند. مطالعات نشان داده اند که سیگار کشیدن سبب افزایش بیان این گیرنده بر روی سلولها می شود و این توضیح می دهد که چرا افراد سیگاری مستعد تظاهرات شدید این بیماری هستند. همچنین تصور می شود که استفاده از دستگاه های vaping یا سیگارهای الکترونیکی باعث افزایش بیان ACE2 می شوند.

بیان بیشتر این گیرنده و تفاوت در شیوع استعمال دخانیات بین جنسها می تواند به توضیح شدت بیشتر COVID-19 در مردان کمک کند.

آنالیز کنونی با تعداد کمی از مقالات محدود انجام شد، در حالی که انواع روش های مورد استفاده برای جمع آوری داده ها در مورد سیگار کشیدن نیز سوگیری و ناهمگونی احتمالی را نشان می دهند. محققان بدون ارتباط مستقیم بین شیوع سیگار کشیدن و شدت بیماری کووید-19 بر اساس طبقه بندی جنسی، به تجزیه و تحلیل خود بر اساس تفاوت های جنسی شناخته شده در روند سیگار کشیدن مبتنی بر جمعیت اعتماد کردند.

علاوه بر این، تاریخچه استعمال دخانیات در این مطالعات با کشیدن سیگار در کل طول عمر فرد و تاریخچه ی اخیر سیگار کشیدن افراد، مرتبط نبود، این موضوع تعیین رابطه علت و معلولی را از این نتایج دشوار می کند. تحقیقات بیشتری برای تأیید این رابطه مورد نیاز است.

منبع:

Rodgers, A. et al. (2020). Are Men Who Smoke at Higher Risk for A More Severe Case Of COVID-19 Than Women Who Smoke? A Systematic Review. medRxiv preprint. doi: https://doi.org/10.1101/2020.06.18.20135111. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.18.20135111v1

https://www.news-medical.net/news/20200623/Smoking-increases-risk-of-COVID-19-for-men-but-not-women.aspx